מה הדבר הראשון שעולה בדמיון לנוכח מילים כמו "בורסה" או "שוק המניות"? אם אתם מדמיינים עשרות ומאות סוחרים בבורסות העולמיות, מנפנפים בידיהם ומעבירים סכומי עתק מצד לצד – אתם רחוקים מהמציאות.
הבורסות העולמיות, ובעיקר שוקי הפיננסים לסוגיהם, מתופעלים כיום בצורה אוטומטית לחלוטין. שיטת האלגו-טריידינג כבשה את זירות המסחר האנושיות, ובמקום בנייני מסחר מלאי-אדם תמצאו היום קומות שלמות המלאות בקופסאות ענק. המחשבים מנהלים את שוק הפיננסים ביד אוטומטית, ומתחרים ביניהם על אלפיות שנייה היכולות לתת יתרון לסוחר כזה או אחר.
לפני כמה שנים חברת IBM פיתחה את מחשב העל "ווטסון", שמעבר לכך שהתפרסם בזכות ניצחונו בתוכנית הטריוויה האמריקאית Jeopardy, תפקידו האמיתי הוא בעצם לספק אבחנות רפואיות במוסדות מחקר ורפואה. רובוט שמספק דיאגנוזה רפואית, פשוטו כמשמעו. כיום יש גם זרועות רובוטיות המסייעות בניתוחים של ממש, ולא יירחק היום בו הן יבצעו כל ניתוח בצורה מדויקת שבעתיים מכל יד רועדת של בן אנוש. גם מדפסות תלת ממד הן אחד הביטויים למהפכה האוטומטית הזו, על שלל אפשרויותיה המרתקות.
לא מזמן פורסמה כתבה אחת מני רבות, אודות המקצועות שעומדים להיעלם מהעולם. כל תחום המבוסס על חזרתיות (Repetition), הוא מועמד ראוי להחלפה בעובדים אוטומטים. בסרטון אודות הנושא נטען שאפילו בעלי מקצועות יצירתיים, לכאורה, יוחלפו בסופו של דבר על-ידי רובוטים, כי יצירתיות היא תכונה שניתנת לשכפול.
מה כל זה אומר על תחום השיווק הדיגיטלי, שרובו ככולו עשוי משלבים זהים החוזרים על עצמם?
הפקת תוכן, יחסי ציבור באינטרנט והפצה במדיה חברתית
אם יש בוטים ומכונות AI שיודעים לקרוא ולהבין שפה, כמו גוגל או ווטסון (או כאלו שסורקים אלפי קורות חיים, כדי לבצע סינון ראשוני של מועמדים לעבודה), מדוע שלא יהיו בוטים שיודעים גם להפיק את התוצרים הנובעים מכך, ויוכלו לכתוב? ודאי תתפלאו לשמוע שכיום כבר יש בוטים שכותבים כתבות עיתונאיות של ממש, בסוכנויות דוגמת AP ואחרות, בלי בעיות של תוכן מועתק או משוכפל.
לא ירחק היום בו רובוטים שכאלה ינסחו תוכן שיווקי מדויק ואפקטיבי, הן למודעות ממומנות, הן לדפי נחיתה והן לאתרי אינטרנט שלמים. זה מהיר, זה מיידי ואפשר להקים מאות עמודים בכל אתר תוך כמה שניות או דקות. מעבר לכך, מאמרי יח"צ והפצתם המיידית במאות מקורות הוא דבר שיכול להתבצע (וחלקו אף מתבצע כיום) בצורה אוטומטית על-ידי בוטים.
פרסום ממומן
אם נפרק את הקידום הממומן לחלקיו העיקריים, נראה שבעצם ניתן להחליף את מומחי ה-PPC כמעט בכל אחד משלבי הדרך. גוגל אדוורדס מאפשר לנהל בידים בצורה אוטומטית, להשתמש בסקריפטים אוטומטיים בקמפיינים וכן ליצור מודעות ממומנות דינמיות בצורה אוטומטית, כמעט בלי התערבות אנושית (מניסיון שלנו זה עובד מצוין, בתחומים מסוימים).
במידה שהתחום יעבור אוטומציה, ניסוח המודעות ודפי הנחיתה יכול להתבצע באותו אופן, לפי חוקי הכתיבה השיווקית. גם הפיקוח על מאות קבוצות-מודעות ואלפי מילות מפתח, יכול להיות מבוצע כיום בצורה אוטומטית על ידי תוכנות (Automated PPC / Bid Management), שחלקן כבר קיים כיום בשוק.
אחד מהשינויים הגדולים ביותר שהתרחשו בתחום הממומן הוא הפרסום האוטומטי (RTB – Real Time Bidding), המחליט בזמן-אמת ובהתאם לנתונים בשטח בכל חלקיק שנייה, אילו מודעות ובאנרים יופיעו באתרי התוכן השונים. אם יום אחד מישהו ישכיל לשלב את כל האוטומציה הזו לכדי מערכת אחד, נגיע למצב בו כל הפרסום הממומן יבוצע בצורה אוטומטית, מהירה וזולה בהרבה.
קידום אתרים
תחום ה-SEO עלול להתברר כאחד המועמדים הראשונים במעלה, להתבצע רובו ככולו על-ידי אוטומציה. אפשר לשאוב ביטויים ומילות מפתח ישירות מכלי המילים של גוגל ומההשלמות האוטומטיות שלו; ספינרים המייצרים תוכן אוטומטי כבר כבר קיימים מספר שנים בתחום, ואם נשלב את יכולות הבוטים העיתונאים שהוזכרו לעיל – אנחנו מקבלים תוכן ברמה סבירה ומעלה (אם זה טוב לסוכנויות הידיעות – זה טוב גם לאתרים). גם כל עבודת הקישורים והאזכורים יכולה להתבצע אוטומטית כבר כיום, על-ידי תוכנות כגון Xrumer או בוטים אחרים. דפי 404 נוצרים אוטומטית וכך גם ניתן ליצור הפניות אוטומטיות באמצעות תוספים או קובץ HTACCESS בשרת.
מערכות אוטומטיות ליצירת תוכן שקיימות כבר כיום, מסוגלות לקדם אתר במאות ובאלפי ביטויי זנב ארוך גם בלי קישורים; התוכן עצמו עונה לכל שאילתה אפשרית בתחום. אם כלים שכאלה קיימים כבר היום, קל לשער אילו יכולות עתידיות יהיו להם בעתיד. פוטנציאל האוטומציה ב-SEO גדול מתמיד.
בניית אתרים ודפי נחיתה
אין יותר טכני מבנייה ומהקמה של אתר – רכישה של דומיין ואחסון, התקנת הקבצים הדרושים והופ יש לנו אתר. כל אלו יכולים להתבצע אוטומטית, בהינתן מערכת אחת שתרכוש בחלקיק שנייה את הדומיין והאחסון (בדומה לאלגו-טריידינג), ותתקין את כל הקבצים או מערכת הניהול הדרושים.
ומה בנוגע לעיצוב עצמו, שדורש יכולות יצירתיות מסוימות? גם פה האוטומציה תוכל לפתור את רוב הבעיות – היצע של אלפי תבניות מודולריות ומוכנות מראש, יאפשר לערבב בין תכונות של תבנית אחת לאחרת, וליצור בדיוק את העיצוב הרצוי, שיותאם לכל סוגי המכשירים. בצורה כזו יינתן מענה לבניית אתרים, דפי נחיתה לקמפיינים ממומנים (מה שיצמצם את התפקידים גם בתחום הקידום הממומן) ועוד. שירותים שכאלה קיימים כבר כיום, ויש להניח שהם רק יתפתחו ויהפכו לאיכותיים, מהירים וזולים יותר בחלוף הזמן.
ניהול תוכן ושיווק במייל
בהינתן מערכות אוטומטיות שכאלה, ניתן יהיה להגדיר פרמטרים קבועים מראש לניהול תוכן בכל הפלטפורמות הקיימות, באפס זמן ובעלויות נמוכות – העלאה קבועה של עמודים ומאמרים באתרים ובדפי נחיתה מדי יום, הוספת תמונות מתוך מאגרים קיימים (או אפילו יצירת תמונות חדשות באמצעות אלגוריתמים המחקים את היצירתיות האנושית), יצירת ניוזלטרים ושליחתם לרשימות תפוצה ועוד. אתרי האינטרנט יכולים להגיע למצב בו הם ינהלו את עצמם.
איפה זה משאיר אותנו?
מה דעתכם על מערכת אוטומטית שעוקבת אחרי שאילתות במנועי חיפוש, מייצרת בהתאם לכך מאות עמודי תוכן באתר שזה עתה הוקם בצורה אוטומטית, ומנהלת במקביל קמפיינים ממומנים בגוגל ובפייסבוק, כולל יצירה והפצה של תוכן גם באתרים חיצוניים?
כל השיווק הדיגיטלי ינוהל באמצעות מערכת אוטומטית אחת, שתעשה את כל העבודה – תקים אתר, תקדם אותו אורגנית במנועי חיפוש, תפרסם אותו בממומן, תפיק ותשלח ניוזלטרים, תייצר ותפיץ תוכן ליחסי ציבור ותעשה את כל עבודות השיווק שפעם היו נחלתם של בני אדם. מפחיד? אבל כנראה גם בלתי נמנע.
קל יותר לחזות מה יקרה מבחינה טכנולוגית מאשר מבחינה אנושית. מקצועות רבים נעלמו מהעולם, כאשר בחלקם הוחלפה היד האנושית בזרוע רובוטית, אך במקומם תמיד צצו אפשרויות חדשות שעליהן לא חשבו.
אם יתרחש מעבר שכזה, לשיווק דיגיטלי אוטומטי כמעט מוחלט, כנראה שנראה התפתחות הדומה לזו שהתרחשה בתחום המסחר הפיננסי. חברות האלגו-טריידינג שצצות כיום אחת אחרי השנייה, מנסות להעניק ללקוחותיהן את יתרון אלפית השנייה, במטרה להקדים את שאר המכונות ולקבל "מידע פנימי" מדויק יותר שיאפשר לבצע מסחר מהיר ורווחי יותר. אולי דבר דומה יתרחש גם בתחום השיווק הדיגיטלי, לאחר שיעבור אוטומציה.
בינתיים קשה מאוד לראות איך כל זה קורה בפועל בימי חיינו. לא ממש ברור איך רובוט יוכל לכתוב מאמר-דעה נוקב בנושאים הקרובים ל"לבו", או להפיק מאמר איכותי כמו מומחה השיווק ניל פאטל. כלל לא בטוח שיום אחד האוטומציה תחליף אותנו בתחום השיווק הדיגיטלי, אבל רוב הסיכויים שזה יקרה. לא בבת אחת, אלא בשלבים ובצעדים קטנים, כמו שזה קרה וקורה בתחומים אחרים בלי שהרגשנו. אפילו חקלאות, אחד המקצועות העתיקים והיציבים ביותר בעולם (כולנו צריכים אוכל), מבוצעת כיום גם על-ידי מכונות אוטומטיות מבוססות ניווט לווייני, ולא רק על-ידי בני-אדם.
כמו תמיד, מי שישכיל להתפתח בהתאם לשינויים, אם וכאשר הם יתרחשו – הוא זה שגם ירוויח מהם.
מאת עמית אדלר
* מאמר זה מייצג את דעת הכותב בלבד
מאמר יפה מאוד… אבל אני לא מסכים… מקדמי האתרים אולי יצטמצמו לכמות זעירה לעמות האוכלסיה… מרבית לקוחותיי מעידים על כך שההתקשרות שלהם אליי נובעת מתוך רצון לצמצם את הזמן שלהם תוך שימוש בידע הנרחב של החברה שלי… וזאת מתוך ידיעה שהם יכולים לבצע את הפעולות האלו בעצמם…
איתמר בן דור
אתה אומר שההתקשרות שלהם נובעת מתוך רצון לחסוך זמן… מה שמכונה אוטומטית תוכל לעשות בעתיד הרבה יותר טוב מכל בן אדם. אבל כל זה עדיין בגדר חזון למועד, ובכלל לא בטוח שיקרה דבר כזה.
seome
שלום עמית
קראתי את הפוסט והדבר היחיד שעולה לי בראש זהו הסרט וילי וונקה ומפעל השוקולד שלו
ללא ספק התקדמות טכנולוגית דוחקת לפינה מקצועות רבים, אך אישית רואה בכך רק דבר חיובי, כאשר מי שלא יבין זאת לפני התרחשות בפועל של התסריט שכתבת יפה בפוסט שלך ולא יתחיל לפעול באופן יצירתי שלעולם לא יוחלף ברובוט, פשוט ינשור מן התחום השיווק ברשת ויצטרך לחפש תחום אחר, בו יוכל להשתלב מאפס ולהתחיל לצבור מוניטין.
בברכה,
לאוניד אוסטרובסקי
לאוניד אוסטרובסקי
היי לאוניד
השתדלתי שלא לנבא נבואות, למרות שזה די נגזר מהפוסט… ובכל זאת – יש תחומים מסוימים שהומרו כולם או רובם ברובוטים (בעיקר בתעשיות הייצור למיניהן).
ייתכן שזה יקרה, ייתכן שלא. מה שבטוח – לא בימי חיינו.
seome
פוסט מצוין. יש לזכור שכבר היום המון משווקי דיגיטל או אם להיות יותר ספציפיים – אנשי Adwords כבר נמצאים בפיגור ענק מול מה שהמערכת מסוגלת לתת. חלקם פרשו, חלקם נותנים תוצאות בינוניות ובהחלט לא יכולים לעמוד בתחרותיות מול אלו שהשכילו ללמוד את כללי המשחק חדשים. וזה רק סימפטום של כל המערכת כמו שציינת.
הכוח כמו תמיד היה ויהיה ב Software.
אסף טרפיקנט
היי אסף
אז מה שאתה אומר הוא שבעצם המצב אפילו יותר מתקדם ממה שהיה נדמה לנו. תודה על האינדיקציה החשובה הזו.
seome